Heb je mijn artikel op Frankwatching al gelezen? Onlangs is mijn artikel “Curves don’t lie: onderbouw je SEO-strategie met CTR-curves [how to]” gepubliceerd op Frankwatching. In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je de click-through rate van jouw huidige posities binnen Google gebruikt om een CTR-curve te maken. Zo krijg je inzicht in de performance van jouw SEO efforts en kan je zowel je toekomstige efforts als forecast beter onderbouwen.
Waar het om gaat, ook als je geen CTR-curve van je site gaat maken, is dat je realistisch moet durven denken binnen SEO. Je kan maar een bepaald aantal pagina’s bovenaan de hiërarchie van jouw website zetten en er is altijd een limiet aan wat je kan investeren content marketing en linkbuilding. Het liefst zet je jouw tijd en geld in voor de zoekwoorden en posities die met het oog op de concurrentie het meest haalbaar zijn.
Ik merk dat bij SEO de aandacht al snel naar het behalen van nummer 1 posities gaat, terwijl dit vaak niet de juiste keuze is. Daarnaast zie ik zelden dat een organisatie weet wat zo’n nummer 1 positie nou echt oplevert. Door mijn artikel te lezen en het bijgeleverde template te gebruiken maak je makkelijk een CTR-curve voor jouw organisatie. Dit geeft je inzicht in wat een positiestijging (of daling) voor jouw website betekent. Het artikel op Frankwatching is een basis CTR-curve. Met genoeg data kan je nog veel verder gaan, door bijvoorbeeld thema’s te labelen. Daarnaast kan je dit combineren met je zoekvolumes om tot goed onderbouwde forecasts te komen.
Overigens publiceerde ik dit artikel al eerder op de site van OrangeValley, het bureau waar ik in dienst ben als SEO consultant.
Reageer als eerste