Onlangs bezocht ik met PI marketing de Copernica Summit 2015, een dag vol emailmarketing. In dit artikel lees je wat in mijn ogen de drie belangrijkste uitdagingen van emailmarketing in het hier en nu zijn. Leuk om te vermelden is dat PI marketing de prijs voor beste nieuwkomende Copernica Partner won.
He maar… moet ik niet iets lezen over SEO?
Mwoah, bredere ontwikkelingen binnen de online marketing zijn altijd de moeite waard om te volgen. Dit is ook iets wat terugkomt in het principe van de T-shaped Web Marketer (zie volgende image, bron: MOZ.com). Daarnaast heb ik bij PI marketing ook bijdrages geleverd binnen een aantal coole database marketing trajecten.
1. Personalisatie van je emailmarketing
Dat het personaliseren van je emailcommunicatie loont is al eventjes bekend. Toch is die personalisatie nog steeds een van de belangrijkste uitdagingen, zo niet de belangrijkste uitdaging, binnen email marketing. Bij gepersonaliseerde emails denken velen nog aan het simpelweg inladen van de naam of het aanpassen van de onderwerpregel. Je ziet echter een verschuiving; van je moet personaliseren naar waarom en hoe je personaliseert. Kijk naar je organisatie, je product en je doelgroep, want je beschikt over steeds meer data die slim kan worden ingezet. Kies voor personalisatie die past bij jouw specifieke bedrijfscase. Dit zijn de drie coolste cases op het gebied van personalisatie die op de Copernica Summit werden gepresenteerd:
- ANWB Golf en geotargeting in email: ANWB Golf toonde een fraaie case over Geotargeting binnen email. Door de adrescoördinaten van iedere klant te matchen met de adrescoördinaten van de database aan golfbanen, is de emailcontent per klant veel relevanter dan voorheen.
- De A, B en C klanten van Neckermann: Neckermann keek samen met Yellowgrape naar alle klanten en segmenteerde deze op basis van een kwaliteitsscore. Kopen op krediet, veel of weinig retouren, geschreven reviews… ze verrekenen het allemaal om onder aan de streep A, B en C klanten te herkennen. Goede klanten worden anders benaderd en beloond.
- Van klantgedrag tot automatisering met PI marketing: PI marketing zet voor bijvoorbeeld Vacanceselect en HolidayCars.com on-site klantgedrag in om productaanbod te matchen. Dit geeft niet alleen de conversie van onderlinge mails een boost, maar zorgt ook dat emailmarketing voor een groot deel geautomatiseerd kan worden.
2. Investeer in de conversie van je emails
Dit onderwerp trekt altijd volle zalen, wie zit er nou niet te wachten op meer conversie? Investeren in conversieoptimalisaties moet zichzelf altijd kunnen uitbetalen. Investeren gaat hier om tijd want testen kost hier geen geld, hoogstens de opportunity cost van een slechte test. Het mooie is dat van alle online marketingmiddelen emails waarschijnlijk het makkelijkst te testen zijn. Voor elke verzending zet je zo een test uit. Je kan ook starten met conversion fridays (of thursdays, sundays…) en momenten prikken waarin je met een taskforce de conversie van je emails onder de loep neemt. Goede ideeën vind je bij marketers genoeg, dus maak een lijstje van je veronderstellingen, teken een roadmap voor je tests uit en ga aan de slag. Wil je helemaal los gaan? Dan publiceer je de testresultaten intern op de “Which Test Won?”-manier.
3. Denk aan je deliverability
Je emails zijn responsive, geautomatiseerd en gesegmenteerd. Ben je dan klaar? Nope, denk aan deliverability! Onder andere de verantwoordelijke voor het spamfilter van Hotmail sprak over hoe de grote mailproviders omgaan met het verwerken van mail. We kunnen er uren over lullen, maar het komt allemaal neer op het volgende:
- Stel je mailsysteem goed. Voldoe aan de laatste standaarden voor email. DMARC klopt bijvoorbeeld al op deur.
- Maak het uitschrijven van je emails makkelijk. Het sturen van ongewenste mail en spam is funest voor je status als verzender.
- Mail niet naar ontvangers die niets met je mails doen. Interactie met je email is een bepalende factor voor hoe jouw email door mailproviders wordt behandeld.
Op het eerste oog lijkt dit de minst aansprekende uitdaging uit dit lijstje. Toch valt het mij op dat de moderne emailmarketer juist op dit punt los wil gaan. Door de deliverability goed op orde te hebben kan hij een meerwaarde bieden die andere marketers, welke email er een beetje bij doen, niet kunnen bieden.
Reageer als eerste