Eerder deze week publiceerde Moz een nieuw onderzoek naar de Search Engine Ranking Factors. In dit onderzoek kijkt Moz met behulp van een container vol aan online marketing experts en SEO specialisten naar de ranking factoren. Omdat we niet zeker weten welke factoren voor Google als het belangrijkst ziet helpt dit onderzoek ons op weg. Iedere twee jaar brengt Moz een nieuwe versie van dit onderzoek uit en nu is het dus weer zo ver. (Joepie!) Neem vooral zelf een kijkje op de de website: “Search Engine Ranking Factors 2015”.
Samengevat zijn er weinig verrassingen. Context wordt steeds belangrijker en met autoriteit maak je nog steeds het verschil ten opzichte van concurrenten. Geen zin om het hele onderzoek te lezen? No problemo, want ik heb de 10 opvallendste bevindingen uit het onderzoek samengevoegd. Onderaan het artikel geef ik je in de conclusies een aantal tips voor jouw SEO strategie. Heb je er nog ook wat aan ook!
De 10 opvallendste bevindingen volgens Moz
Aan het begin van de publicatie vind je van de 10 belangrijkste bevindingen volgens Moz. Ik heb deze voor jou vrij vertaald naar begrijpelijk Nederlandsch met hier en daar een persoonlijke opmerking erbij gevoegd. Wil je weten wat je er mee kan? Lees dan ook de conclusies onder dit lijstje door.
- On-page keywords worden steeds minder belangrijk. Google wordt steeds slimmer in het herkennen van context door middel van. synoniemen, varianten, gerelateerde keywords, binnenkomende links en misschien zelfs plaatjes. Hoewel keywords context geven aan een pagina kan dat tegenwoordig op veel meer manieren.
- Hoewel steeds belangrijker moet je het effect van SSL-certificaten en het HTTPS-protocol niet overschatten. Op dit moment levert het onder aan de streep niet veel meer op dan wat het kost om het in te stellen. De verwachting is wel dat dit steeds belangrijker wordt. Het staat natuurlijk los van het feit dat je bepaalde plekken op je site gewoon goed moet beveiligen.
- Het aantal links naar een pagina is een van de belangrijkste ranking factors binnen Google. Die kennis heb je nodig voor je linkbuilding. Bouw niet alleen links naar je domein maar zorg ook voor links ook naar dieper gelegen pagina’s.
- Exact match domains – dus domeinen met het main keyword, zoals bijvoorbeeld loungeset.nl in het geval van loungeset, lijken niet zozeer door het domein goed te ranken, maar door positieve neveneffecten. Een exact match domein dwingt je tot het creëren van een goede context alsook het gebruik van de juiste keywords en anchor texts.
- Je keuze voor een Top-level domain (TLD, zoals .nl en .com) maakt weinig uit voor je rankings. Kies toch maar voor een gangbare TLD, want er is meer dan alleen SEO.
- Zoals gezegd zijn links naar een specifieke pagina een van de belangrijkste ranking factors. Daarnaast speelt ook het gehele aantal links naar een domein (root of subdomein) een grote rol.
- Het gebruik van goede anchor texts op links lijkt veel effect te hebben. Vooral het aantal unieke domeinen dat linkt met partial-match anchor texts is volgens de studie van Moz belangrijk. Ga dus niet spammen met steeds dezelfde anchor text, maar maak variaties aan en laat een deel van de anchor text overeen komen met je keyword, brand of url.
- Het aantal keer dat je pagina gedeeld is via social media speelt een rol. Het lijkt er echter niet op dat Google tweets en shares telt en op basis daarvan een pagina hoger of lager inschaalt. Juist de neveneffecten van social sharing spelen een een belangrijke rol. Denk aan verborgen linkbuilding, referral traffic, dark social en meer brand awareness.
- Opvallend: de tijd tot het vervallen van een domeinregistratie heeft een redelijke correlatie met hogere ranks binnen Google. Daartegenover staat dat privéregistratie een lichte negatieve correlatie met zich mee brengt.
- Newsflash: engagement is goed. De zogenaamde engagement-metrics van SimilarWeb geven aan dat lagere bounce rates, meer pageviews en een langere tijd op de site worden geassocieerd met hogere rankings.
Conclusie
Allemaal leuk en aardig, maar wat kan jij er mee? Ik geef je tips vanuit drie SEO pijlers; techniek, content en autoriteit.
Techniek
Zorg voor een ijzersterke front-end en user experience. UX volgens de #trends. Een veilige site is leuk, maar investeer niet in een HTTPS site met de hoop dat het je rankings omhoog stuwt. Je TLD en exact match domain zijn niet zo interessant voor Google. Wel kunnen deze indirect bijdragen omdat je bijvoorbeeld je makkelijker aan linkjes komt en anchor texts sneller voldoen aan je keywordfocus. Geen exact-match domain? Sta dan beter stil bij je
Content
Content draait steeds meer om context en is minder gefocused op keywords. Keyword stuffing is echt passé. Google wordt slimmer en on-page keywords zijn niet meer het enige wat telt. Hoe pak je dit aan in je contentstrategie? Nou, werk aan context. Gebruik niet alleen de juiste keywords. Denk ook aan synoniemen, subonderwerpen en verwijs naar gerelateerde pagina’s. Zorg voor een contentstrategie die past bij de vragen van jouw doelgroep en werk van algemeen naar niche.
Autoriteit
De autoriteit van je domein blijft ontzettend belangrijk. Dat betekent dat je moet investeren in content marketing en linkbuilding. Zoals gezegd helpt content marketing je om een context te creëren. Zorg dan ook voor externe links binnen deze context. Shares, retweets en likes… voor SEO zijn het geen KPI’s. Toch loont het succesvol verspreiden via social media. Het aantal links dat je van verschillende domeinen krijgt weegt zwaar mee, maar koop absoluut geen linkspam. Kies voor een structurele oplossing zoals Hans van Leersum bijvoorbeeld aanbiedt. Met zijn linkbuilding voor webwinkels heb je een goede en toegankelijke oplossing voor linkbuilding te pakken.
Kortom, er is weer heel wat leuke informatie op het gebied van zoekmachine optimalisatie bijgekomen. Vragen over iets wat ik hier heb genoemd? Stel ze gerust in de comments.
Reageer als eerste